HOMEPREVIOUS NEXT
Okut

KUR'AN: NEBE Suresi; Sure 78, Ayet 3



Ahmed Raza Khan: Mohammed Aqib Qadri:
Regarding which they hold different views.


Elmalılı-orijinal 78:3. Ki onlar onda ıhtilâfa düşüyorlar

Elmalılı 78:3 - Ki onlar onda ayrılığa düşmektedirler.

DiyanetMeali 78:2-3. Üzerinde anlaşmazlığa düştükleri, büyük bir olay olan tekrar dirilme haberini mi?

DiyanetVakfı 78:3. (İnanıp inanmamakta) ayrılığa düşmektedirler.

Ömer.N.Bilmen 78:3 O haber ki, onlar onda ihtilafa düşmüşlerdir.

SuatYıldırım 78:2-3 – Hakkında ihtilafa düştükleri o mühim haberi mi?

İbni Kesir 78:3 Ki onlar, bunun üzerinde ihtilafa düşmektedirler.

Muhammed Esed 78:3 üzerinde [hiçbir şekilde] anlaşamadıkları.[Dipnot 1]

[Dipnot 1] İnsanı bütün öteki sorunlarından çok daha fazla meşgul eden sorun -ölümden sonra bir hayatın olup olmadığı sorunu- çağlar boyunca değişik biçimlerde cevaplandırılmıştır. Bu cevapların sayısız değişik biçimlerini anlatmak elbette imkansızdır; yine de birkaç temel düşünce çizgisi açıkça teşhis edilebilir ve bunların zikredilmesi, Kur’an'ın bu soruna yaklaşımı hakkında daha iyi bir anlayışa ulaşmamızı sağlayabilir: Bazı insanlar -muhtemelen belli bir azınlık- bedenî ölümün, kesin, nihaî ve geri dönülemez bir yok oluşa götürdüğü ve bu nedenle öteki dünya hakkındaki bütün konuşmaların bir kuruntunun ürünü olmaktan ileriye gitmediği görüşündedirler. Diğer bazılarına göre, kişinin ölümünden sonra beşerî “hayat-cevheri” kendisinden çıktığı kabul edilen ve “evrensel/küllî ruh” (universal soul) olarak algılanan kaynağa geri döner ve onunla tamamen bütünleşir. Bazıları da, bireysel ruhun, ölüm anında insan veya hayvan, başka bir canlıya geçtiğine ama bireysel bilincin devamlılığının kesildiğine inanır. Diğer bazısı da, ölümden sonra bütün bir insan “kişiliği”nin değil de, yalnız “ruh”un yani, bedenden bağımsız bir şekilde -ve büsbütün ruhsal olarak- yaşamaya devam ettiğine inanır. Son olarak bazısı da, bireysel kişiliğin ve bilincin azalmayan bir şekilde yaşamaya devam ettiğine inanır ve ölüm ile yeniden dirilmeyi, hangi şekilde olursa olsun, bütün bir insan kişiliğini pozitif olarak yeniden yaratma eyleminin ikiz aşamaları olarak görür: işte Kur’an'ın öteki hayat hakkındaki görüşü budur.